22. september 2025

Queer pedagogies here and now – seminar om queer pædagogikker

Seminar:

Den 19. september afholdt Koordinationen for kønsforskning i samarbejde med Intergen seminaret Queer pedagogies here and now på Københavns Universitet med støtte fra 4EU+ Alliance.

panel

Fredag den 19. september afholdt Koordinationen for kønsforskning i samarbejde med HUM-netværket Intergen seminaret Queer pedagogies here and now med støtte fra 4EU+ Alliance. Her blev det undersøgt, hvordan queer pædagogikker kan tænkes og praktiseres i højere uddannelse i dag – og på tværs af forskellige institutionelle og nationale kontekster.

Seminaret blev åbnet af Michael Nebeling Petersen og Camilla Bruun Eriksen, hvorefter to keynote-oplæg satte rammen for eftermiddagen:

Mante Vertelyte (Aalborg Universitet): Pedagogy as Everyday Frictional Encounters: Affects and Minor Gestures

I sit oplæg udfordrede Vertelyte traditionelle forståelser af pædagogik som en lineær og intentionelt designet praksis. Med udgangspunkt i affektteori og Erin Mannings begreb the minor gesture udfoldede hun pædagogik som et sæt af hverdagslige, relationelle og uforudsigelige møder, hvor læring fremtræder i det flygtige og det marginale. Vertelyte viste, hvordan disse friktionelle møder kan blotlægge institutionelle processer af racialisering og kønsliggørelse, men samtidig åbne for nye måder at tænke og praktisere pædagogik, der udfordrer etablerede normer og hierarkier i uddannelsesfeltet.

Magda Pischetola (Københavns Universitet): Pedagogies of Care in Higher Education

Pischetola tog afsæt i spørgsmålet om, hvordan undervisning ikke alene formes af det faglige indhold, men også af de relationelle og etiske dimensioner ved selve undervisningssituationen. Med begrebet care fremhævede hun, hvordan en omsorgsorienteret tilgang kan styrke ansvarlighed, gensidighed og motivation, og samtidig udfordre dominerende forestillinger om viden som kapital og højere uddannelse som konkurrence. En queer perspektivering af omsorg begrebsliggør her ikke blot undervisning som en praksis for udvikling, men som et politisk og situeret mellemværende, der sætter relationelle og kontekstuelle betingelser i centrum.

Efter oplæggene fulgte en paneldebat, “Experiences in Teaching Queer Studies Across 4EU+ Universities”, ledet af Josef Šebek (Charles University, Prag), med deltagelse af undervisere fra Warszawa, Prag og København. Her blev der udvekslet erfaringer med queer undervisning på tværs af forskellige institutionelle landskaber.

Læs mere om programmet og abstracs her: https://nors.ku.dk/english/research/centre-for-gender-studies/events/queer-pedagogies-here-and-now/

Arrangementet samlede forskere og undervisere i en inspirerende ramme for vidensudveksling og fælles refleksion over, hvordan queer pædagogikker kan udvikles i og uden for universitetet.

Emner