21. april 2015

Bente Rosenbeck har fået KRAKA-prisen for Har videnskaben køn? - kvinder i forskning

Lørdag d. 18. april modtog Center for kønsforsknings Bente Rosenbeck forskningsprisen KRAKA-prisen for sin bog ”Har videnskaben køn? - kvinder i forskning”.

Prisen uddeles hvert år på Foreningen for Kønsforsknings Årskonference for at hædre en studerende, forsker eller formidler, der har bidraget med noget nyskabende til dansk kønsforskning.

I motivationen hedder det:

”Værket skriver overbevisende og yderst velskrevet kvinders ligestillings- og uddannelseshistorie ind i universitetshistorien og videnskabshistorien, og kobler på ambitiøs vis denne til videnskabsteorien og kønsvidenskabens videnskabskritik Afslutningsvis skal fremhæves, at Bente Rosenbeck kontinuerligt og vedholdende har spillet en aktiv rolle i selv at forandre videnskaben, at gøre “det private er videnskabeligt” og skabe rum for kvinders liv og erfaringer. Både som studenterpolitisk aktiv, som rødstrømpe, gennem i forskellige nævn og udvalg, hvor hun har kæmpet for større ligestilling på universiteterne, og ikke mindst som en utrættelig stemme i den offentlige debat.

Ved at give Bente Rosenbeck Krakaprisen, gives prisen således ikke bare prisen til et enkeltstående værk, men til et livsværk.”

Læs hele bestyrelsens motivation her.