5. juli 2021

Nyt nummer af Kvinder, Køn & Forskning: Disability and Prostheses

Tidsskrift

Kvinder, Køn & Forskining har netop udgivet et spændende nyt temanummer om ”Disability and Prostheses”. Nummeret er redigeret af Lisa Folkmarson Käll (Stockholm Universitet), Jonathan Paul Mitchell (University College Dublin) og Tobias Skiveren (Aarhus Universitet).

Hvad betyder protesen? Temanummeret undersøger på forskellige måder hvordan vi kan forstå det protetiske som mere og andet end en genskabelse af kroppens funktioner. Snarere skriver temaredaktørerne i indlendingen, at “prosthetic practices offer possibilities of enhancements that go beyond purportedly normal limits and, as such, demand a radical questioning of bodily boundaries.”

Temanummeret byder først på en artikel af Gili Yaron om de levede erfaringer fra folk, som har mistet dele af deres ansigt. Det indeholder også en artikel af Jonathan Paul Mitchell, som undersøger hvordan hverdagslige teknologier skaber kategorier og erfaringer af abilitet og disabilitet.

Cover af Women and Gender Research: Disability and ProsthesesDen tredje artikel skrevet er Maria  Bee  Christensen-Strynø  &  Camilla  Bruun  Eriksen argumenterer for en bredere forståelse af protese, som kan indeholde optimerende praksisser, som normalt ikke forstås som protetiske. Den sidste artikel af Tine Fristrup og Christopher K. Odgaard, som introducerer begrebet neodisability, som muligør en kritik af ”psycho-neoliberal-ableism”.

Derudover indeholder nummeret et essay af kunstneren Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen, to tankevækkende interviews med Anne Fausto-Sterling og Julie Nelsonby af Lea Skewes og Mads Ananda Lodahl. Og du læse tre gode anmeldelser af aktuelle udgivelser: Laura Bates bog om misogyni, den nye oversatte Sara Ahmed tekstsamling og en ny oversættelse af de Beauvoirs Det Andet Køn.

Læs hele temanummeret "Disability and Prostheses" her.

Center for Køn, Seksualitet og Forskellighed huser tidsskriftet Kvinder, Køn & Forskning.